Werkgever kan mentale en fysieke gezondheid meer bevorderen

Tweederde van de werkende Nederlanders kijkt vanwege de coronapandemie met een andere blik naar de zorg en hoe dit geregeld is in Nederland. Ze maken zich zorgen over de uitgestelde reguliere zorg en de oplopende wachtlijsten. De helft van de werknemers zou voor een andere zorgverzekeraar kiezen als die hen sneller aan een behandeling kan helpen en een derde is zelfs bereid daar meer premie voor te betalen. Kwalitatieve aspecten blijken, naast de prijs, dit jaar een grotere rol te gaan spelen bij de keuze voor een zorgverzekering.

Dat blijkt uit onderzoek onder ruim 1.000 werknemers en 170 HR-professionals dat zorgverzekeraar ONVZ heeft laten uitvoeren door onderzoeksbureau DirectResearch.

Mentale en fysieke gezondheid verbeteren

Daaruit blijkt ook dat tweederde van zowel de ondervraagde HR-professionals als de werknemers vindt dat hun werkgever meer kan doen om de gezondheid en een gezonde levensstijl van medewerkers te bevorderen, zowel fysiek als mentaal. Nu meer mensen thuiswerken vanwege corona heeft een kwart van de ondervraagden meer moeite om te gaan met hun gedachten, emoties en routines. De HR-professionals geven aan dat ze minder zicht hebben op wat mensen nodig hebben. Volgens de ondervraagden kunnen werkgevers op verschillende manieren de mentale en fysieke gezondheid van hun werknemers verbeteren. Dat varieert van korting op sportactiviteiten tot aandacht voor gezonde voeding en voldoende beweging op kantoor. Van meer aandacht voor de balans tussen werk en privé tot jaarlijks preventief onderzoek. En van persoonlijk advies via een vitaliteitscoach tot een fietsplan.

Andere kijk op zorgverzekering

De belangrijkste voordelen van collectieve verzekeringen zijn volgens werknemers de kortingen op de premies voor zowel basis- als aanvullende verzekeringen. HR-professionals zien diezelfde voordelen voor medewerkers. Voor de organisatie vinden HR-professionals vooral de afspraken over aanvullende zorgpakketten, het bevorderen van de vitaliteit van werknemers, het werkgeversimago en het snel kunnen bieden van de juiste zorg belangrijk.

Vanwege de coronapandemie kijken drie op de tien werknemers nu anders tegen hun zorgverzekering aan. Waar de trend jaren was dat de prijs voor het merendeel van verzekerden bepalend was, gaan dit jaar ook kwalitatieve aspecten voor een grotere groep meespelen. Hoewel een derde van hen kiest voor de goedkoopste verzekering, zoeken vier op de tien een zorgverzekeraar die hen persoonlijk helpt en willen drie op de tien mensen de zekerheid dat ze snel terecht kunnen voor de beste behandeling. 30% van de werknemers is ook bereid meer te betalen voor een zorgverzekering die hen helpt om de beste en snelste zorg te krijgen. Ook zou 62% het fijn vinden als ze ergens terecht kunnen voor hulp en advies wanneer ze op een wachtlijst staan. Bijvoorbeeld waar ze de beste zorg kunnen krijgen en waar ze het snelst aan de beurt zijn.

Verschillende zorgverzekeraars zijn tijdens de coronapandemie al ingesprongen op die extra wensen. ONVZ heeft bijvoorbeeld een speciale hulplijn voor verzekerden in het leven geroepen, onder meer voor mensen die stress of eenzaamheid ervaren. Ook heeft de zorgverzekeraar een werkgeversdesk, onder meer voor preventieve tips.

Vaker gekozen voor premium

Van de ondervraagde HR-professionals in het onderzoek geeft ruim de helft aan dat ze in coronatijd meer aandacht besteden aan preventie om uitval van medewerkers te voorkomen. Ook hebben vier op de tien het idee dat medewerkers vaker voor een collectieve of premium verzekering kiezen.