Kennis van consument over gezond eten kan beter

De meningen van consumenten en diëtisten over wat wel en niet gezond is, lopen hier en daar nogal uiteen. Dit blijkt uit de resultaten van een recent onderzoek van Ruigrok NetPanel en de Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD).

Over veel producten zijn consumenten en diëtisten het gelukkig wel eens, natuurlijk zijn verse groenten, volkorenbrood en havermout gezond. En energiedranken, friet en frisdrank kun je maar beter laten staan.
Over sommige voedingsmiddelen twijfelen Nederlanders, een sinaasappel is natuurlijk gezond, maar hoe zit het dan met vers geperste sinaasappelsap?

Liever geen cruesli en kokosvet…
Nederlanders vinden honing, cruesli, kokosvet, mueslirepen en versgeperste jus d’orange gezonder dan diëtisten. Cruesli en mueslirepen profiteren van een gezond klinkende naam, maar beide bevatten veel suiker. Net als honing. Kokosvet of -olie wordt door veel voedingsgoeroes aangeprezen, maar bevat veel verzadigd vet, en is daardoor een minder verstandige keuze dan olijfolie. En vers geperste jus d’orange wordt waarschijnlijk door veel consumenten als fruit gezien, terwijl het minder vezels bevat dan een sinaasappel.

….maar vaker pindakaas, hummus en margarine!
Pindakaas, koffie, hummus en margarine verdienen een positiever imago bij de consument. Diëtisten vinden deze producten gezonder dan consumenten. Pindakaas (bij voorkeur van 100% pinda’s) en margarine zijn vet- en energierijk, maar leveren allebei goede onverzadigde vetten. Margarine is daarnaast een belangrijke bron van vitamine A en D. Filterkoffie zonder suiker past ook in een gezond eetpatroon. Vanwege de cafeïne geldt een maximum van vier kopjes per dag.
Hummus is gemaakt van kikkererwten en olijfolie; calorierijk maar ook een bron van goede onverzadigde vetten. De samenstelling van hummus uit de supermarkt kan nogal verschillen, soms worden andere oliën gebruikt of veel zout toegevoegd. Een zelfgemaakte versie verdient daarom de voorkeur.

Voedingsmiddel of voedingspatroon?
In de voedingsvoorlichting gaat het om het totale voedingspatroon, dat moet gezond zijn. En daar mogen best wat ongezonde uitschieters tussen zitten, mits voldoende gecompenseerd met gezonde producten uit de Schijf van Vijf. Maar een voedingspatroon bestaat nu eenmaal uit voedingsmiddelen, dus is het van belang dat consumenten producten correct ‘labelen’ als gezond of ongezond. Over het algemeen kunnen consumenten dat prima, bij sommige producten valt nog wel wat winst te behalen. Goede voedingsinformatie van een betrouwbare bron kan daarbij helpen, bijvoorbeeld het Voedingscentrum, of de diëtist.